tirsdag 14. april 2015

Jakke til meg selv!

Nå som jeg har fått meg ny maskin hadde jeg lyst på en skikkelig utfordring. Jeg har for første gang sydd et ytterplagg til meg selv! Etter å ha kikket på mønster lenge falt valget til slutt på Minoru-jakken fra Sewaholic. Det finnes utallige varianter av den på nettet så det har vært enkelt å finne inspirasjon, tips og råd.



Stoffer og glidelås er kjøpt på Stoff og Stil. Ytterstoffet er twill og foret er tynt bomullsstoff. Jeg hadde egentlig tenkt til å sy jakken i en sprek og vårlig farge, men fant ikke noe passende. Endte derfor opp med dette brunlilla twillstoffet og rosa og brunt mønstret for. For å friske opp litt har jeg sydd alle stikninger med rosa trippelsøm. Det er jo egentlig galskap og krever pinlig nøyaktighet for et ok resultat, men jeg tok i alle fall sjansen...

Mønsterene til Sewaholic er konstruert for personer med pæreform, noe jeg ikke har. Jeg har derfor tatt inn litt over hoftene. Jakka er sydd i str. 6, men over hoftene har jeg tatt inn til str. 0. Jeg har også kortet inn et par cm  på armene. Disse endringene gjorde jeg allerede mens jeg klippet mønsteret. Andre endringer jeg har gjort er å legge til lommer i sidesømmene, snor i hetta og doble stikninger i steden for enkle. Det har vært mye jobb, men jeg må si jeg er veldig fornøyd!

Her er noen flere bilder:

Minoru-jakke str. 6
Jakken bakfra. 5 cm bred strikk bak

Detalj krage og snor. Hetta kan gjemmes i kragen.
Hette og glidelås
Fòr og lomme innvendig

Det var jammen gøy å sy til seg selv altså! Dette skal det bli mer av!

8 kommentarer:

  1. Wow, så flott den ble!, litt arbeid i den ja men verd det når resultatet blir så bra :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig lekker den ble! Sitter kjempeflott på deg :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk begge to! Veldig gøy at resultatet ble så bra.

    SvarSlett
  4. wow! For en jobb og for en flott jakke:)

    SvarSlett
  5. Jeg må bare kommentere her også! Så utrolig FLOTT jakken din ble. Dette er hva jeg kaller et MESTERSTYKKE! Deilig å se et plagg med detaljer og som er så gjennomført lekker. Jeg er skikkelig imponert. Og så var det fint å bli kjent med bloggen din, jeg har dessverre ikke vært her inne før. Kommer garantert tilbake. Ser du blant annet har vært på kurs hos Tine Solheim, det har jeg også lyst til. Lære mer om å lage mønster selv, og få litt input om hvordan man endrer mønstre til å passe egen figur.....

    Vel, dette var rett og slett imponerende! Skjønner godt at jakka har vært mye i bruk allerede!!!

    Beste hilsen fra Solveig ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar her Solveig! Nå er jeg bare enda mer inspirert! Jeg vet ikke om det er noe mesterstykke, men synes selv den er fin i alle fall. Kurs med Tine Solheim anbefales! Ja, du kjenner henne jo og vet at hun er ei fantastisk flink og sprudlende dame. Jeg lærte en del om mønstertilpasning på kurset hennes, men tiden gikk så altfor fort så jeg skulle gjerne tatt et kurs til!

      Slett
  6. Virkelig flott jakke med herlige detaljer!

    SvarSlett
  7. Wow, så imponerende! Du er flink!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...